Je bent uitgenodigd voor een sollicatiegesprek. De deur naar een nieuwe stap in je carrière staat op een kier. Maar om te zorgen dat de deur volledig open gaat, is het belangrijk om, met enkele krachtige zinnen en met overtuiging, jouw toegevoegde waarde aan dit bedrijf duidelijk te maken.
In deze competitieve banenmarkt springen vooral de kandidaten in het oog die zich duidelijk kunnen profileren, die weten wat hun toegevoegde waarde is en die het nodige opzoekwerk deden over de aanbieder.
Vergeet niet dat het bedrijf op zoek gaat naar die ene sollicitant die het meest waardevol lijkt in de toekomstige baan en die het beste past binnen de bedrijfscultuur.
Aan jou om er voor te zorgen dat jouw “personal brand” zodra je de deur binnenstapt, uitstraalt wat jouw waarden en sterktes zijn.
Hierbij enkele onmisbare tips om jezelf met een sterke ‘personal brand’ door het gesprek te loodsen.
- “Vertel eens iets over jezelf”
Eén van de meest voorkomende vragen bij interviews. En één van de meest gevreesde. Want wat moet je nu precies gaan vertellen? Recruiters verwachten vooral dat je op een enthousiaste, zelfzekere manier en in enkele zinnen, iets over jezelf te vertelt dat relevant is voor de baan.Hou in het achterhoofd dat je iets zegt over hoe je met passie en overtuiging de baan zal doen waar je nu voor solliciteert.Wie bijvoorbeeld solliciteert voor een functie als technische medewerker zou iets kunnen zeggen als: ”Ik hou er van om toestellen uit en in elkaar te halen. Zo haalde ik als kleuter, tot grote ergernis van mijn moeder, reeds de radio uit elkaar! Het was dan ook geen verrassing dat ik voor technische wetenschappen koos. Ondertussen kan ik u garanderen dat ik de radio ook weer terug in elkaar kan steken. Mijn passie voor techniek is gebleven en vandaar dat ik bij u solliciteer voor deze baan.”
- “Wat zijn je goede en slechte kwaliteiten en geef een voorbeeld”
Nog één van die lastige vragen waar menig sollicitant over struikelt. Ook hier is het makkelijk je reeds op voorhand voor te bereiden. Jouw goede eigenschappen zijn diegenen die een toegevoegde waarde zijn voor de functie. Zoek er ook een voorbeeld bij waarmee je kan bewijzen dat je deze kwaliteit optimaal inschakelde. Doe hetzelfde voor je negatieve kantjes maar aan elke negatieve eigenschap zit ook een positieve kant en zet vooral die positieve eigenschap in de verf. Bijvoorbeeld: ”Ik ben nogal vastberaden, soms tot ergernis van mijn collega’s maar dat zorgt er voor dat ik niet snel opgeef en blijf zoeken naar mogelijke oplossingen. “ - Weet wie de aanbieder is en wie de interviewer
Maak dankbaar gebruik van Google om meer te weten te komen over je ‘toekomstige’ functie en het bedrijf in kwestie. Laat merken dat je voorbereid bent. Zorg dat je de naam van de directeur kent, de visie en de missie en het product of dienst waar het bedrijf voor staat. Indien je weet wie jou gaat interviewen, is het handig om van deze persoon ook al iets meer te weten. LinkedIn is hierbij een handig hulpmiddel. - Gebruik de woorden die recruiters willen horen
Stel dat je een aantal magische woorden zou kunnen gebruiken waardoor je meteen een goeie indruk maakt bij de interviewer? Je hoeft niet ver te zoeken naar de juiste woorden: ze staan in de functieomschrijving. Zorg er voor dat je precies weet wat er in de vacature staat en gebruik die exacte woorden terug in het gesprek. Omcirkel de belangrijke woorden in de vacature en gebruik deze exacte woorden. Recruiters krijgen dan echt het gevoel dat voor hen de witte raaf zit die ze zoeken. - Zorg voor een congruente indruk
Zorg dat je C.V., wat je zegt en hoe je overkomt één geheel vormen.Al te vaak vermelden sollicitanten in hun C.V. een kwaliteit van zichzelf die in het interview, verbaal en non-verbaal wordt geminimaliseerd of zelfs teniet gedaan. Recruiters zoeken steeds visueel en auditief bewijs van jouw beloftes. Ben je bijvoorbeeld creatief en is dat belangrijk voor de toekomstige baan, zorg dan voor het visuele bewijs ook in je voorkomen. Dit geldt voor elke kwaliteit: oog voor detail, structuur, daadkracht, commerciële flair …Jouw Personal Brand is je ‘persoonlijk merk’. Het bepaalt de indruk die blijft hangen na het interview wanneer je de kamer verlaat. Het maakt ook het verschil of de deur voorgoed dicht gaat of helemaal open gaat.
Door tijdig bezig te zijn met je personal brand kan je anderen positief beïnvloeden over ze je zien. Het is een investering in jezelf, die zich nadien ruimschoots terugbetaalt omdat jij sneller, gerichter en met meer succes jouw droombaan kan realiseren.
Bron: Loopbaanvisie